Saturday, July 23, 2011

10 teknologi pelik di jepun edisi 1!

Vibrating Optical Mouse
Tetikus ini bukan sahaja bertindak sebagai tetikus yang biasa kita gunakan, ia juga mempunyai motor di dalam yang berfungsi untuk melegakan tekanan pengguna. Hebat kan! sambil guna untuk berjoget-joget di pc/laptop, sambil tu dapat legakan stress kita. Cayala beb!

The Sauce Dispensing Chopsticks


Penyepit ini bukan calang-calang penyepit, bak kata orang semuanya dalam satu. Bagi masyarakat jepun, mereka tidak perlulah menggunakan cara lama lagi dengan meletakkan wasabi dan kicap di sebelah. Mereka hanya perlu letakkan apa jua sos yang mereka suka serta wasabi. Selamat aril tak makan guna penyepit, kalau tak dah lama guna penyepit jepun ini.


Cardboard Speakers


Teknologi ini dinamakan Muji (paling dikenali di Jepun denga produk yang ringkas). Kebiasaannya di Malaysia, aril tak jumpa lagi speaker seperti Muji yang boleh dilipat-lipat. Bila ada Muji ini, mudah hendak bawa ke mana sahaja.


 The Head Bath Cap

Mesti anda tertanya mengenai teknologi ini. Nampak macam pelik kan? sebenarnya ia sama sahaja seperti topi, cuma ada lubang kat atas topi ini. Apabila anda memakai dan jirus air di dalam lubang tersebut, ia dapat membantu rambut anda tumbuh lebih cepat  dan dapat rasai kesegaran yang bestttt. Jirusan air yang terperangkap dapat menembusi liang-liang di kulit kepada anda. Kepada budak2 kreatif & inovatif, aril sarankan buat teknologi macam ini k.

Ear Wax Camera/Cleaner

 Secara ringkasnya, ini adalah salah satu alat paling pelik yang dijumpai. Sambil korek tahi telinga anda, sambil tengok tahi telinga yang ada. Best kan? tengok la banyak mana tahi telinga anda. Kalau tengok dah berlonggok-longgok tu agaknya dah setahun tak pernah cuci. Jangan pula mencuba pada sesiapa. Malu nanti beb! tengok diri sendiri sudah.


Nap Alarm



Alat kecil ini sangat bagus digunakan untuk mengesan sekiranya anda terlelap atau tertidur mati. Ia akan mengukur kelajuan pergerakan kepala, sama ada anda mengangguk-angguk dan lain2. Sesuai bagi anda yang memandu, menghadiri kuliah yang membosankan dan juga kerja di pejabat. Teringin aril untuk memilikinya.

Futuristic Japanese Automatic Door







Best tak video ni? inilah pintu automatik yang digunakan jepun pada masa akan datang. Pintu automatik ini mempunyai sensor infrared yang berfungsi untuk kenal pasti sesuatu seperti orang atau objek. Hasilnya ia akan membentuk seperti orang atau objek yang dikesan masuk.

Japanese Air-Shower System
 
Teknologi ini dapat membersihkan anda daripada sebarang kekotoran (debu). Ia diberi nama pancuran sistem udara. Teknologi ini terletak di 2 m tinggi x 90 cm lebar dan menggunakan 12 lubang untuk meniup mana-mana alergen (debunga dan debu) yang terdapat pada badan atau pakaian anda.

MP3 Toilet

 Anda bosan apabila berada di tandas, rasa senyap dan sunyi? jepun telah mencipta teknologi tandas berlagu format mp3(lagu avril lavigne, soad, bunkface,dll) anda dapat bayangkan?. Aril kalau boleh mintak terus buat cinema dalam tandas. Baru masyuk beb!. mp3 ini akan dimainkan apabila sesudah anda duduk di muka jamban.

Robot Hand Controlled by Human Thought






Ini adalah teknologi yang paling canggih bagi aril daripada 10 senarai teknologi terpelik di jepun. Dah habis lihat video ini? anda semua pasti terpegun melihat ciptaan ini. Ia telah dibangunkan oleh ATR iaitu sebuah pusat penyelidikan di jepun. Teknologi satu tangan robot ini menggunakan resonansi magnet untuk mengimbas otak seseorang. Memang canggih beb! hope satu hari nanti Malaysia dapat cipta yang secanggih atau lebih canggih daripada ini. I luv Malaysia ^_^

Tinggalkan pesan dan komen anda sekiranya anda betul-betul menyukainya. ^_^

12 comments:

  1. Erk,perlu ke cipta pengorek telinga pastu tengok sekali taik telinga tuh.. waaaaa..

    Tp cadangan nak bina cinema dlm toilet tu tak tahan,hahaha..kalau camtu tak keluar toilet gamaknya nnti..

    ReplyDelete
  2. Fuhyoooo.. Hebatla Jepun.. Slama ni x penah terpikir pown pasai ni semua.. Cayalah Jepun.. ;)

    MySuaraBlog: Dulu Lelaki Tapi Kini Wanita?

    ReplyDelete
  3. cahayabintang: hahaha..urm..ada yg perlu kot..nk tgk tahap kritikal tahi bintang dalam telinga mereka..hahaha:D

    a'an: superb!:D

    cik dot: jepun negara berteknologi..macam2 benda pelik kuar:)

    zwan sabri: jepun dari dulu lagi hebat!..hope kt tdk ketinggalan teknologi yg mereka cipta..hehe:D

    ReplyDelete
  4. hebat orang Jepun ni yea..haha..

    ReplyDelete
  5. touya..sama la kt..pastu rendam lama2..perghh!! segar tak terhingga:D

    ReplyDelete
  6. shah rizar..

    haha..jepun memang pelik!:)

    ReplyDelete
  7. QUANTUM BINARY SIGNALS

    Professional trading signals sent to your cell phone every day.

    Start following our trades right now & gain up to 270% per day.

    ReplyDelete

My photo
Merupakan seorang ejen pemasaran internet yang mempunyai minat menjana pendapatan melalui internet. Juga berminat berkongsi ilmu yang ada untuk perkongsian bersama. Memegang prinsip "Sharing Is Caring" dalam kehidupan.

Translate