Wednesday, February 22, 2012

Cara mengintip pengintip - Ghostery!


Pernahkah anda sedari yang anda diintip ketika sedang melayari Internet? Jika tidak, baik anda berhati-hati kerana banyak laman web kini ditanam dengan Web Bug untuk mengintip anda. Sesetengah Web Bug ini tidak merbahaya iaitu sekadar mengawasi anda untuk respon tertentu. Namun ada juga Web Bug yang berselindung disebalik muka web untuk mengumpul maklumat tentang diri anda tanpa anda ketahui.


Tetapi, apakah pula Web Bug? Secara ringkasnya, Web Bug merupakan grafik pada laman web atau pada mesej emel yang direka untuk memantau individu yang mengunjungi laman web atau mesej emel. la selalunya tidak kelihatan kerana saiznya kecil sahaja iaitu kira-kira 1x1 piksel.

Pentadbir laman web menggunakan Web Bug untuk mempelajari lebih lanjut tentang diri anda, apa yang anda lakukan, mana yang anda klik, apa yang anda lihat dan sebagainya. Meskipun anda merasakan dengan memadam Cookie penggunaan Internet boleh membantu menangani masalah ini, namun ia tidak begitu. Memadam Cookie mungkin boleh melindungi privasi anda di Internet tetapi Web Bug masih ada di situ untuk mengintip anda.

Selain memasang perisian sekuriti Internet seperti antivirus dan anti Spyware (iaitu satu kemestian tanpa kompromi), anda juga boleh menambah aplikasi atau Add On ini pada pelayar web anda untuk mengintip si pengintip ini. Ghostery boleh dipasang pada pelayar web Mozilla Firefox secara percuma dan ia membantu memberi amaran sekiranya sesebuah laman web yang anda lawati mengandungi Web Bug.

Muat turun Ghostery pada add-on Firefox.

Sumber Rujukan: Majalah PC Jan 2010

3 comments:

  1. Adoi, bahayala internet ani.. siap ada pengintip.. HUHU

    ReplyDelete
  2. zwan...

    tiada yang selamat dalam dunia IT nie;)

    ReplyDelete
  3. I've been using AVG antivirus for a couple of years, and I'd recommend this solution to all of you.

    ReplyDelete

My photo
Merupakan seorang ejen pemasaran internet yang mempunyai minat menjana pendapatan melalui internet. Juga berminat berkongsi ilmu yang ada untuk perkongsian bersama. Memegang prinsip "Sharing Is Caring" dalam kehidupan.

Translate