Saturday, February 18, 2012

Cara salin maklumat web dengan mudah!


Dunia serba canggih ini memerlukan kepantasan. Ya! Kepantasan bertindak dan apa sahaja yang menjimatkan masa pastinya menjadi pilihan. Kalau tidak anda akan terkebelakang daripada orang lain yang berlumba-lumba menjadi yang pertama.

Abaikan cara lama bagi menyimpan dan mencetak maklumat daripada laman web dengan kaedah 'copy & paste' yang kadang kala melecehkan. Masa bagi menyunting informasi yang diperoleh itu ke dalam Word dengan kaedah lama sepatutnya boleh anda gunakan bagi melaksanakan tugasan lain.

Mungkin sesetengah pihak menyatakan laman web ini hanya sebuah lagi laman web dalam talian biasa yang memberikan khidmat secara percuma. Tetapi persepsi itu mungkin sedikit silap. JoliPrint memberikan anda kemudahan yang sememangnya menjadi impian sesetengah pengguna setia dunia tanpa sempadan, yang ingin menyimpan maklumat penting diperoleh di web tanpa perlu pendaftaran, tanpa perlu 'copy paste' serta tanpa memerlukan kaedah lain yang sukar.

Menerusi JoliPrint, kita hanya memuat naik URL laman yang dikehendaki dan JoliPrint akan menukarkan laman web yang anda kehendaki itu dalam format PDF dengan hanya satu klik. Ya kita bercakap tentang menukarkan laman web terus ke format PDF.

Dengan kaedah yang mudah ini, anda bakal menjimatkan masa yang telah terbuang sebelum ini. Dengan satu klik butang 'Joliprint it', laman web format PDF telah tersedia untuk anda. Selain itu. pengguna juga mampu membuat pilihan sama ada mahu terus mencetak, menyimpannya di desktop, ataupun berkongsi maklumat dengan rakan-rakan di laman sosial secara langsung.

Laman web dalam format PdF ini juga boleh menjadi pilihan untuk anda membukanya pada bila-bila masa secara offline dan membaca laman kegemaran di waktu senggang anda. Sesuai untuk kegunaan dan bacaan menerusi tablet yang popular masa kini. Joliprint sahaja semuanya.

Langkah-langkah adalah seperti berikut:-

Langkah 1 >> Sila layari laman web http://joliprint.com/


Langkah 2 >> Masukklan url website yang ingin anda salin dalam format pdf. Kemudian klik butang "joliprint it!"


Langkah 3 >> Setelah itu, ia akan mengambil masa untuk memproses. Apabila selesai, akan tertera perkataan "Saved" bermakna anda berjaya untuk menyimpan fail tersebut.


Langkah 4 >> Kemudian, klik "Click here" dan anda diberi beberapa pilihan sama ada ingin simpan dalam bentuk "Google docs", kongsi dengan rakan-rakan anda melalui laman sosial di Facebook, Twitter dan juga Email. Link juga turut disertakan untuk berkongsi muat turun dengan rakan-rakan.


Langkah 5 >> Selesai! Sekarang anda akan lihat hasilnya yang begitu menarik! Cepat dan kemas tanpa perlu kata apa-apa. Cetak apa jua maklumat di laman web.

Selamat mencuba! ^_^

Nota: Untuk memudahkan penggunaanya, anda boleh layari laman ini http://joliprint.com/bookmark-instructions/ dan terdapat beberapa pemasangan add-on pada pelayar sama ada di IE, Firefox & Safari mahupun Chrome. Install sahaja add-on mengikut pelayar yang anda gunakan.

Sebagai pengguna pelayar firefox, aril diminta untuk klik butang secara kekal dan letakkannya di bawah "Bookmark Toolbar". Hasilnya seperti di bawah ini. Apabila anda melayari sesuatu website dan anda ingin mencetak dan menyimpannya di dalam bentuk pdf, klik sahaja Joliprint yang berada di bookmark anda. Proses menyimpan akan mengambil sedikit masa.


Jadi, aril ingin meminta jasa anda untuk mempromosikan cara mudah ini kepada rakan-rakan anda. Ramai lagi yang masih tidak tahu akan tips ini. Agar sama-sama kita manfaatkannya demi keselesaan kita apabila berada di laman maya yang sedikit sebanyak membantu kerja-kerja kita. Wassalam.

Sumber Rujukan: Majalah PC November 2011

2 comments:

My photo
Merupakan seorang ejen pemasaran internet yang mempunyai minat menjana pendapatan melalui internet. Juga berminat berkongsi ilmu yang ada untuk perkongsian bersama. Memegang prinsip "Sharing Is Caring" dalam kehidupan.

Translate