Tuesday, February 21, 2012

4 langkah untuk melindungi komputer anda!


1. Pasangkan firewall dan pastikan ia dihidupkan.

Firewall menolong anda melindungi komputer anda daripada pengodam yang mencuba untuk memadamkan maklumat, merosakkan komputer atau mencuri kata laluan atau nombor kad kredit anda.

Terdapat tiga jenis asas firewall - perisian, perkakasan router dan router tanpa wayar. Perisian adalah perisian keselamatan internet yang ada fungsi firewall, manakala perkakasan router pula membolehkan anda membuat tetapan untuk menghalang sebarang anasir jahat yang dikenalpasti. Begitu juga router tanpa wayar dan ia boleh menghalang segala anasir yang menggunakan laluan rangkaian tanpa wayar.


2. Pastikan sistem operasi anda dikemaskini.

Pengemaskinian perisian sepatutnya menjadi keutamaan kepada keselamatan dan kebergantungan komputer anda. la merupakan perlindungan terakhir daripada aktiviti jahat dalam talian. Pastikan pengemaskinian itu dilakukan berjadual contohnya setiap hari Ahad atau dua minggu sekali.

Untuk mengemaskini sistem operasi anda (Windows) anda boleh pergi ke URL

http://www.update.microsoft.com/windowsupdate/v6/thanks.aspx?ln=en&&thankspage=5


3. Pastikan perisian antivirus anda juga dikemaskini.

Virus dan spyware adalah dua jenis perisian jahat yang anda perlu jauhkan daripada komputer anda. Anda perlukan teknologi antivirus untuk menghalang virus dan anda perlu kemaskini dengan kerap. Tiada sebarang sistem keselamatan yang menjadi 100% selamat.

Anda boleh terus meningkatkan keselamatan komputer anda dan mengurangkan sebarang jangkitan dengan menggunakan firewall, pastikan sistem anda dikemaskini, pastikan anda melanggan perisian antivirus terkini dan ikutilah langkah-langkah penggunaan IT yang baik.

Satu lagi tip mudah : Kerana tiada kaedah keselamatan yang boleh menjamin perlindungan 100%, maka adalah bagus jika anda menyimpan salinan fail-fail utama atau kritikal secara berkala sebelum berhadapan dengan virus atau masalah lain.

4. Pastikan teknologi antispyware anda yang terkini.

Walaupun program spyware berlainan daripada virus, ia boleh bertindak seakan virus dan menghasilkan risiko yang sama. Untuk berlindung terhadap spyware, gunakan perisian antispyware seperti Windows Defender.

Virus dan spyware adalah dua jenis perisian jahat yang perlu komputer anda elakkan. Dapatkan perisian antispyware untuk mengelak spyware dan pastikan ia dikemaskini selalu.

Spyware dan sebarang perisian jahat akan menggugat keperibadian anda, menganggu anda dengan tetingkap popup, memperlahankan komputer anda dan boleh merosakkan komputer anda.

Terdapat beberapa cara melindungi komputer anda dari spyware dan perisian jahat. Langkah pertama adalah menggunakan firewall. Langkah kedua kemaskini perisian anda. Langkah ketiga ubah tetapan pada pelayar web anda internet [internet explorer atau firefox] iaitu mengubah pada Tools > Internet Options > Security.


Sumber: Majalah PC Jan 2010

5 comments:

My photo
Merupakan seorang ejen pemasaran internet yang mempunyai minat menjana pendapatan melalui internet. Juga berminat berkongsi ilmu yang ada untuk perkongsian bersama. Memegang prinsip "Sharing Is Caring" dalam kehidupan.

Translate