Sunday, June 26, 2011

Windows 7 sama laju windows XP?

Kebiasaannya, ramai "user" yang menggunakan windows 7 berbanding windows XP dan VISTA. antara sebab popular ialah laju, stabil, grafik best n paling x leceh mcm VISTA (asyik2 nak kena confirmation security)..leceh beb!

Pernah sekali ak tanya satu soalan ni kepada trainer ak sebelum ni, soalan ni memang da terngiang-ngiang lama dalam benak fikiran aku nieyh..soalannya berbunyi begini=)

"Sir, saya nak tanya sir..boleh saya tahu apa kelebihan windows VISTA berbanding windows 7??"soalan biasa kt tanya ialah apa kekurangan windows VISTA berbanding windows 7?? itu memang maklum da tahu jawapannya..tetapi saya cuba tanya sebaliknya..

Jawapan yang aku terima dari sir:

"Kelebihan windows VISTA? tak ada kelebihan apa pun berbanding windows 7. VISTA adalah hanya "testing" sahaja sebelum windows 7 diumumkan"Ouhhh begitu..

Kesimpulannya, windows VISTA tiada apa-apa kelebihan berbanding windows 7=)..itu adalah jawapan trainer tersebut yang bg aku beliau cukup berpengalaman dalam bidang komputer.

Jadi, disini ak nak kongsi serba sedikit dengan korunk smua..hope korang enjoy k!..ak nak tunjukkan langkah bagaimana windows 7 hendak sama laju dengan windows XP? mesti korunk tertanya kan. sebenarnya mudah. cuma korunk kena pandai tune setting kat windows 7. jadi, bagaimana caranya?ikut step ni slow2 oke.. selamat mencuba!=)

RightClick pada MyComputer > Properties > Advance System Setting (dok belah kiri) > Advance (tab tgh) > kat menu Performance tekan Settings > Visual Effects > Pilih kotak yg nak je. Try sampai rasa ringan.

Kalau nak balik kepada setting asal tekan je kotak bulat (radio button) kat atas tu.

Mudah bukan ? so, selamat mencuba!=)

psst*(step yang aku post ini adalah tak seberapa,,sebenarnya banyak lagi tips-tips lain yang boleh diguna pakai untuk meningkatkan prestasi komputer korunk. nantikan tips2 tersebut pada masa akan datang..yang penting teruskan menyokong laman ini oke!)

(Sila KLIK! untuk paparan yang lebih jelas)

7 comments:

  1. tq! belog amiyo..hehe..act..tips ni mudah n ramai daripada kt ada yg x taw or terlepas pandang..anyway nantikan tips2 yg len pada entri akan datang!=)

    ReplyDelete
  2. Rasa cam sama je... ngape te...

    ReplyDelete
  3. berbeza..coz kt da minimumkan prestasi grafik pada windows 7 kt..msti dapat rasa beza kelajuan bila ada proses berlaku walaupun nampak tidak seberapa:)

    ReplyDelete
  4. bagi ak vista tak mesra pelanggan berbanding windows 7:)

    ReplyDelete
  5. suhelmi: xus pc lock already fixed!enjoy:)

    ReplyDelete

My photo
Merupakan seorang ejen pemasaran internet yang mempunyai minat menjana pendapatan melalui internet. Juga berminat berkongsi ilmu yang ada untuk perkongsian bersama. Memegang prinsip "Sharing Is Caring" dalam kehidupan.

Translate