Thursday, June 23, 2011

uBeam teknologi cas bateri secara wireless?


uBeam merupakan alat yang mampu mengecas bateri peralatan elektronik dan gadjet anda secara wireless pada suatu masa nanti! Biarpun uBeam masih belum dijadikan produk, namun PoC (proof of concept) yang di tunjukkan pada umum adalah sesuatu yang tidak mustahil, kerana ia telah dibuktikan!

Ia adalah teknologi masa depan rekaan Dua graduan University of Pennsylvania. Konsep yang digunakan untuk mengecas bateri secara wireless adalah dengan menjana serta menukarkan tenaga bunyi (ultrasound) kepada tenaga elektrik akibat dari getaran yang terhasil semasa pancaran tenaga bunyi ultrasound ke atas unit reciever.

Penggunaan ultrasound adalah selamat dan tidak mendatangkan sebarang kesan ke atas pengguna. Secara ringkas, uBeam adalah sesuatu yang tidak lagi mustahil dan pasti akan memudahkan ramai pengguna. Ingin mengetahuinya dengan lebih terperinci?

Lawati laman ini: www.tuaw.com

Fuyoooo!..jangan ada antara kita rasa terkejut dan tidak percaya pula. teknologi kita makin lama makin canggih. Tetapi kebiasaanya banyak teknologi-teknologi canggih ini dicetuskan oleh omputih. Kenapa tidak orang Malaysia sendiri yang mencetuskannya? Kenapa ye?musykil2.

Apa lagi rakan-rakan, ayuh beri pandangan anda pula, bak kata orang "sharing is caring"=)

5 comments:

  1. cwaaaa...canggihnye dunia sekarang...

    ReplyDelete
  2. semut senyum:hahah..canggih beb!! x sangka lak dorg leyh pkir nk buat mcm tu..huhu:)

    eddy syrol:urm btol la tu..masih dalam "testing"..wokeh..terjah2 mai!:)

    ReplyDelete

My photo
Merupakan seorang ejen pemasaran internet yang mempunyai minat menjana pendapatan melalui internet. Juga berminat berkongsi ilmu yang ada untuk perkongsian bersama. Memegang prinsip "Sharing Is Caring" dalam kehidupan.

Translate